Veelgestelde vragen

Vind snel antwoorden op uw vragen

We begrijpen dat u wellicht vragen heeft over onze dienstverlening. We streven ernaar om uw vragen snel en duidelijk te beantwoorden. Hieronder vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen, welke zijn onderverdeeld in de volgende categorieën:

Levering Retourneren Producten Bestellen Betalen Verzendkosten Garantie en Service

Levering

  • Hoe laat ontvang ik de SMS met tijdsindicatie?

    De avond voordat uw levering of retour ingepland staat, ontvangt u na 18.00 uur een SMS op uw mobiele telefoon. Hierin staat een tijdsblok van 2 uur waarbinnen u onze chauffeur de volgende dag kunt verwachten.

  • Ik heb geen SMS ontvangen met levertijd, wat nu?

    Heeft u geen SMS ontvangen? Kijk dan in uw e-mail inbox of u geen e-mail ontvangen heeft. Controleer ook uw ongewenste mailbox. Ook hier niks van ons ontvangen? Neem dan de volgende dag vanaf 08.00 uur contact op met onze klantenservice op. Wij zoeken het dan voor u op. 

  • Waar kan ik mijn Medicura klantnummer vinden? 

    Deze vindt u op onze leverbon of factuur bovenin bij uw contactgegevens. 

  • Levert u ook hulpmiddelen in....?

    Medicura levert in heel Nederland, met uitzondering van de waddeneilanden. Onze chauffeur komt het leen- of huurproduct bij u thuisbezorgen en ook weer ophalen. Dit kan zowel in Zuid-Nederland als in Noord-Nederland. Koop producten worden via de post verzonden.

  • Ik heb vandaag een hulpmiddel nodig, kan dat?

    Kijkt u allereerst op onze spoedpagina en lees hier de spelregels omtrent spoedleveringen. Hier worden de mogelijkheden uitgelegd. 

  • Kan ik mijn bestelling laten bezorgen op een ander adres dan mijn eigen?

    Ja, dit is mogelijk. Wanneer u een bestelling plaatst, kunt u een afleveradres opgeven. Dit mag een ander adres zijn dan uw eigen woonadres.

  • Levert Medicura ook buiten Nederland en België?

    In sommige gevallen wel. Neem contact op onze klantenservice via e-mail of telefoon, dan kijken we samen met u naar de mogelijkheden.

  • Wat is de levertijd van artikelen?

    Verkoopartikelen

    Mits vóór 17.00 uur besteld, worden verkoop producten (welke voorradig zijn) nog op dezelfde dag verzonden. Op zaterdag en zondag worden geen pakketten verzonden. Voor verkoop producten die wij niet op voorraad hebben hanteren wij een levertijd van 5 tot 10 werkdagen. Deze producten worden namelijk speciaal voor u besteld. 

    Uitleen en verhuurartikelen

    De levertijd van een uitleen of verhuur hulpmiddel dat voorradig is bedraagt ongeveer 1 werkdag. Dit is vanaf het moment dat wij uw betaling hebben ontvangen. Voor hulpmiddelen die wij niet op voorraad hebben hanteren wij een levertijd van 1 tot 4 werkdagen.



  • Levert Medicura ook in de weekenden?

    Uitleen en verhuurartikelen

    Op zaterdag bezorgen onze chauffeurs net zoals op een doordeweekse dag. Dus vrijdag vóór 17.00 uur besteld? Dan kunnen we nog op zaterdag uw leen- of huur hulpmiddel bezorgen. Zondag is voor ons een rustdag waarop we geen hulpmiddelen bezorgen. (Eventuele spoed bestellingen uitgezonderd)

    Verkoopartikelen

    Nee, verkoopartikelen worden niet in het weekend geleverd. Vrijdag vóór 17.00 uur een verkoopproduct besteld? Dan worden deze maandag bezorgd. 

  • Mijn bestelling is niet compleet, wat moet ik doen?

    Als u een artikel van uw bestelling mist, bieden we daarvoor allereerst onze excuses voor aan. Ergens is er iets misgelopen, waardoor uw bestelling niet compleet verzonden is. Om misverstanden te voorkomen, vragen we u vriendelijk om dit uiterlijk  binnen 1 week aan ons te melden. Dit kan per e-mail, chat of telefonisch. Wij maken het vervolgens in orde. BIj voorbaat dank. 

Retourneren

  • Kan ik mijn geleende kraamhulpmiddelenpakket per post retourneren? 

    Uw geleende kraampakket kunt u ook gemakkelijk en gratis per post aan ons terugsturen. U hoeft dan niet op onze chauffeur te wachten en u bespaart hiermee CO2 uitstoot, wat beter is voor het milieu. Volg hiervoor de stappen op ons retourformulier.

    Retourformulier kraamhulpmiddelenpakket

  • Hoe kan ik mijn retourafspraak verzetten?

    U kunt een email sturen naar info@medicura.nl of ons bellen op 088-0071100. Net wat voor u fijner is. 

  • Hoe komen mijn geleende hulpmiddelen terug?

    U kunt uw geleende hulpmiddelen op drie manieren weer inleveren: 

    1. Inleveren in een van onze zorgwinkels

    2. Maak een retourafspraak om uw hulpmiddelen door ons bij u thuis te laten ophalen. U krijgt de avond op voorhand een tijdsindicatie per SMS. 

    3. U kunt uw geleende hulpmiddel per pakket post aan ons retourneren. Zorg ervoor dat u het retourformulier ingevuld in het pakket toevoegd. Het retouradres is: 

    Medicura B.V.
    Antwoordnummer 1041
    6000 VB Weert

  • Wat is de retourtermijn van Medicura bij koopartikelen?

    Voor uw Medicura bestelling geldt een zichttermijn van 14 werkdagen vanaf het moment dat de bestelling in uw bezit is. Binnen deze termijn mag u het artikel bekijken, beoordelen en/of passen. Dit geldt niet voor hygiëne artikelen.

  • Moet ik verzendkosten betalen als ik een product retourneer?

    Ja, de kosten voor het retoursturen van een product zijn voor de rekening van de klant. Bij gebreken van ons of van een product, zijn de kosten voor het retourneren in overleg. U kunt eventueel ook producten gratis retourneren in een van onze zorgwinkels. 

  • Welke regels gelden er bij koopartikelen retourneren?

    U kunt uw artikel(en) retourneren binnen de zichttermijn van 14 werkdagen. Wanneer we zien dat artikelen beschadigd zijn of gebruikssporen vertonen, mogen we de geretourneerde producten weigeren of de schade in rekening brengen. De artikelen moeten worden geretourneerd in de originele verpakking en met aangehechte labels. Hygiëne artikelen zijn uitgesloten van retourneren.

  • Wat zijn hygiëne artikelen?

    Hygiëne artikelen zijn o.a. bandages, toiletstoelen, toiletverhogers en borstkolven. Hygiëne artikelen kunnen alleen geretourneerd worden indien de verpakking ongeopend is. Wanneer we zien dat artikelen beschadigd zijn of gebruikssporen vertonen, mogen we de geretourneerde producten weigeren of de schade in rekening brengen.

  • Hoe krijg ik mijn geld terug na mijn retourzending?
    Bij een geaccepteerde retourzending, betaalt Medicura het bedrag van het geretourneerde artikel uiterlijk binnen 14 dagen terug. Natuurlijk doen we ons uiterste best om dit zo snel mogelijk te doen. U ontvangt uw geld terug via dezelfde betaalmethode als u uw bestelling heeft geplaatst. 

Producten

  • Kan ik elleboogkrukken lenen of huren?

    Het antwoord hierop is nee. De eenvoudige loophulpmiddelen (waar ook looprekken, wandelstokken en rollators onder vallen) worden niet vergoed door de zorgverzekeraar of de gemeente. Elleboogkrukken zijn bij ons alleen te koop en niet te huur. Elleboogkrukken zijn ruim op voorraad in onze zorgwinkels en kunnen ook online via onze webshop besteld worden. 

  • Kan ik een rollator lenen?

    nee, de zorgverzekeraars vergoeden helaas geen rollator. Bij Medicura kunt u deze huren of kopen

  • Zit er borg op verhuur of uitleen artikelen?

    Het antwoord hierop is nee. Op geen enkel product betaalt u borg.

  • Zijn de rolstoelen inklapbaar?

    Ja, alle rolstoelen zijn inklapbaar. Of u deze nu leent, huurt of koopt.

  • Kan ik een scootmobiel huren bij Medicura?

    Ja, u kunt een scootmobiel huren bij ons. U heeft heeft keuze uit twee modellen. Meer informatie vindt u op onze verhuur scootmobiel pagina.

  • Moet ik alle hulpmiddelen uit een pakket lenen?

    U kunt ervoor kiezen om een pakket te lenen, maar dit hoeft niet. U kunt ook de losse hulpmiddelen apart in uw winkelmandje toe te voegen. 

  • Kan mijn hoog-laag bed verlengd worden?

    Bent u langer dan 1,80 meter lang? Dan verlengen wij uw hoog-laag bed naar 220 cm. In het bestelproces vragen wij naar uw lengte en gewicht. Op basis hiervan zetten wij een bedverlenger in. Het is daarom belangrijk dat deze gegevens naar waarheid worden ingevuld.

  • Verkoopt u ook tweedhands producten?

    Alleen in onze zorgwinkel in Breda bevindt zich een groot Outlet met kwalitatief hoogwaardige en goede tweedehands producten. Deze zijn door ons technische en hygiënisch gekeurd. Denk aan rollators, rolstoelen, sta-op stoelen, hoog-laag bedden, scootmobielen en bad en douchehulpmiddelen.

Bestellen

  • Ik heb iets fout ingevuld bij mijn bestelling, en nu?

    Geen probleem. Het beste kunt u even telefonisch contact opnemen met ons op tel 088-0071100. Wij voeren dan een correctie door van uw bestelling.

  • Waarom moet ik een medische reden invullen?
    Een medische reden, ook wel indicatie genoemd, is nodig om uw verzekering te informeren waarom u het hulpmiddel nodig heeft. 
  • Heb ik een verwijsbrief nodig?

    U heeft over het algemeen geen verwijsbrief nodig voor het lenen van hulpmiddelen. Voor aangepaste hulpmiddelen of voor het omzetten naar langdurige bruikleen kan een verwijsbrief soms wel noodzakelijk zijn. Wij informeren u dan hierover. 

  • Is the Medicura website also available in English?

    At the moment we only have Dutch as available language on our website. But did you know that you can adjust your language settings from your browser settings to English? This will automatically translate our entire website into English for you. This is more or less thesame. 

  • Kan ik mijn bestelling annuleren?

    Het is mogelijk om een bestelling te annuleren. Dit kan alleen wanneer de bestelling nog niet verzonden is. Als uw bestelling al verzonden is, kunt u de bestelling niet meer annuleren. U kunt wel na ontvangst van de bestelling de artikelen conform onze voorwaarden retour sturen.

  • Wat is het verschil tussen een hulpmiddel lenen en een hulpmiddel huren?

    Bij Medicura hanteren we zowel een uitleen- als een verhuurservice voor verschillende hulpmiddelen. Hier is het verschil tussen lenen en huren:

    Lenen:

    - Het lenen van een hulpmiddel is kosteloos.

    - U kunt een hulpmiddel lenen voor een periode van maximaal 26 weken per jaar.

    - Lenen is vooral bedoeld voor mensen die een medische indicatie hebben voor het gebruik van het hulpmiddel.

    - Het hulpmiddel wordt vergoed via de basisverzekering en Medicura declareert direct bij uw zorgverzekeraar.

    - U kunt het geleende hulpmiddel online of telefonisch bestellen en het wordt gratis bij u thuisbezorgd. Ook het ophalen van het hulpmiddel na de uitleenperiode is gratis.

    Huren:

    - Het huren van een hulpmiddel kan tegen een wekelijks of dagelijks tarief, afhankelijk van het type hulpmiddel.

    - Huren is handig als u tijdelijk een hulpmiddel nodig heeft, bijvoorbeeld tijdens revalidatie of voor een specifieke gebeurtenis.

    - U kunt een hulpmiddel huren, zelfs als u geen medische indicatie heeft.

    - Het gehuurde hulpmiddel kunt u gratis ophalen in een van onze thuiszorgwinkels of laten bezorgen tegen een vergoeding. Het retourneren van het gehuurde hulpmiddel is ook gratis.

    Het is belangrijk om te weten dat de beschikbaarheid van hulpmiddelen voor lenen of huren kan variëren. Niet alle hulpmiddelen zijn beschikbaar voor zowel lenen als huren. Op onze website kunt u het assortiment bekijken en zien welke hulpmiddelen beschikbaar zijn voor lenen en/of huren.

    Als u specifieke vragen heeft over het lenen of huren van een hulpmiddel, dan kunt u contact op te nemen met onze klantenservice. Zij kunnen u voorzien van meer gedetailleerde informatie en u helpen bij het maken van de juiste keuze.

  • Kan ik artikelen lenen bij Medicura?

    Ja, dat is mogelijk. Iedere zorgverzekeraar heeft medische hulpmiddelen geselecteerd die u kosteloos kunt lenen. Deze leen hulpmiddelen kunt u maximaal 26 weken gratis lenen. Dit geeft u voldoende tijd om te herstellen en te revalideren. Het lenen van een rolstoel is kosteloos en u kunt dit eenvoudig regelen via onze website of door contact op te nemen met onze klantenservice.

    Onze bezorgservice zorgt ervoor dat de rolstoel bij u wordt afgeleverd op een door u gewenst adres. Na de uitleenperiode kunt u de rolstoel ook weer kosteloos laten ophalen door onze bezorgers.

    Het is belangrijk om te weten dat u moet voldoen aan de vereiste indicatiestelling voor het lenen van een rolstoel. Dit betekent dat u een medische reden moet hebben om een rolstoel te gebruiken. Hiervoor hoeft u geen lid te zijn bij Medicura.

    Als u specifieke vragen heeft over het lenen van een rolstoel of als u advies op maat nodig heeft, kunt u contact op te nemen met onze klantenservice. Zij staan klaar om u verder te helpen!

  • Kan ik artikelen huren bij Medicura, en hoe lang?

    Ja, dat is mogelijk. Medicura heeft een uitgebreid huur assortiment met zorghulpmiddelen. U kunt zo lang huren als u wilt, de facturering vindt dan iedere 4 weken plaats. Let hierbij op dat het (over)kopen van het huurproduct op een gegeven moment financieel aantrekkelijker wordt. Het huren van hulpmiddelen kan handig zijn als u tijdelijk hulpmiddelen nodig heeft, bijvoorbeeld tijdens een revalidatieperiode of voor een specifieke gebeurtenis.

    Bij het huren van hulpmiddelen gelden er verschillende tarieven. Sommige hulpmiddelen worden verhuurd tegen een wekelijks tarief, terwijl andere hulpmiddelen tegen een dagtarief worden verhuurd. De exacte huurprijs is afhankelijk van het type hulpmiddel dat u kiest.

    Bij Medicura kunt u het gehuurde hulpmiddel gratis ophalen in een van onze thuiszorgwinkels of laten bezorgen tegen een vergoeding. Het retourneren van het gehuurde hulpmiddel is ook gratis.

    Het is belangrijk om te weten dat het huren van hulpmiddelen mogelijk is, zelfs als u niet voldoet aan een uitleenindicatie. Dit betekent dat u ook hulpmiddelen kunt huren als u geen medische reden heeft om ze te gebruiken.

    Als u specifieke vragen heeft over het huren van hulpmiddelen of als u advies op maat nodig heeft, kunt u contact op te nemen met onze klantenservice. Zij kunnen u alle benodigde informatie verstrekken en u helpen bij het kiezen van het juiste hulpmiddel voor uw situatie.

Betalen

  • Hoe kan ik mijn bestelling betalen?

    U kunt uw bestelling betalen via iDEAL, Bancontact, Paypal, credicard (Visa en Mastercard) betalen. 

  • Heeft mijn betaling invloed op de orderverwerking?

    Uw order wordt verwerkt nadat wij uw betaling hebben ontvangen.

  • Is iDEAL een veilige betaalmethode?

    Betalen met iDEAL is erg veilig. iDEAL is de meest gebruikte betaalmethode in Nederland. Deze betaalmethode is mogelijk voor iedereen met een Nederlandse bankpas. U kunt direct tijdens het bestelproces betalen via het online betaalsysteem van uw eigen bank.

      Verzendkosten

      • Wat zijn de verzendkosten voor uitleen producten?

        De bezorging van hulpmiddelen die u gratis mag lenen, is voor u volledig kosteloos. Dit is contractueel afgesproken met alle Nederlandse zorgverzekeraars.

      • Wat zijn de verzendkosten voor verhuur producten?

        Voor het laten bezorgen en ophalen van hulpmiddelen die u bij ons huurt, rekenen wij eenmalige transportkosten van €75,00. In combinatie met een uitleen product worden verhuur producten kosteloos verzonden.

      • Wat zijn de verzendkosten voor verkoop producten?
        Bestelde koop artikelen versturen wij per post. Bij een bestelling van meer dan €40,- is de verzending gratis. Bij een bestelling onder €40,- betaalt u €6,95,- verzendkosten.
      • Wat zijn de verzendkosten voor verkoop producten naar het buitenland?
        Bij een bestelling van meer dan €40,- is de verzending dus gratis. Dit is ook het geval als uw bestelling naar België verzonden wordt. Bij een bestelling onder €40,- betaalt u ook in Belgïe €6,95,- verzendkosten. Is uw verzendadres gelegen in een ander land? Dan worden de verzendkosten aangepast, afhankelijk van het benodigde frankeertegoed.

      Garantie en Service

      • Zit er garantie op mijn artikelen?

        Ja, u heeft garantie op bestelde artikelen. De garantieperiode en de voorwaarden zijn afhankelijk per artikel maar voor alle koop producten geldt: Minimaal 2 jaar garantie. Bewaar uw factuur goed. Wilt u aanspraak maken op garantie, neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice.

      • Wat zijn de voorwaarden om een beroep te kunnen doen op garantie?

        Een geldig aankoopbewijs is noodzakelijk om beroep te kunnen doen op garantie.

      • Kan ik terecht bij Medicura voor reparaties of onderhoud?

        Ja, Medicura heeft een deskundige Technische Dienst met volledig uitgeruste werkplaats. Reparaties, onderhoud en keuringen voor hoog-laag bedden, sta-op stoelen, scootmobiels, rollators en nog veel meer producten zijn mogelijk. Lees onze Reparatie en Onderhoud pagina voor meer informatie.

      Opmerkingen of Complimenten

      • Hoe kan ik een opmerking indienen?
        We doen enorm ons best om ervoor te zorgen dat u tevreden bent met uw gehele Medicura ervaring. Voldoet een artikel onverhoopt toch niet aan uw verwachtingen, is er iets misgegaan met de bezorging of heeft u een opmerking? We helpen u graag en staan altijd voor u klaar om het probleem zo snel mogelijk op te lossen! Indien u een opmerking wilt indienen, dan kunt u het beste ons opmerkingenformulier invullen. U krijgt van ons uiterlijk binnen een week een inhoudelijke reactie. 
      • Hoe kan ik een compliment geven?

        Bij Medicura verheugt iedere medewerker zich op een compliment, want daar doen we het voor! Als u deze online wilt delen met ons , dan kan dit via onze Klanten vertellen pagina. Hier kunt u andere beoordelingen lezen en ook een eigen beoordeling achterlaten. Wij verheugen ons op uw beoordeling.

      • Samen op zoek naar een oplossing?

        Wij proberen zo goed mogelijk voor u te zorgen. Toch kan het gebeuren dat u hierover niet tevreden bent. U kunt ons dit laten weten. U kunt uw vraag of klacht voorleggen aan Medicura. Er zal dan contact met u op genomen worden, door onze klachtcoördinator, om samen tot een passende oplossing te komen. Als we samen niet tot een oplossing komen, kunt u uw vraag voorleggen aan het Klachtenloket Zorg. Een medewerker van het Klachtenloket probeert uw klacht met informatie en advies op te lossen en kan u in contact brengen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Die kan bemiddelen tussen u en ons, zodat we samen alsnog een goede oplossing kunnen vinden. U bereikt het Klachtenloket Zorg gemakkelijk door te bellen naar telefoonnummer 070-310 53 92. Dat kan van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Of stuur een mail naar info@klachtenloket-zorg.nl. Voor meer informatie kunt u kijken op https://www.degeschillencommissiezorg.nl/klachtenloket-zorg.

        In hele uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat ook dit voor u onbevredigend is. U kunt dan ook een klacht indienen bij de externe en onafhankelijke Geschillencommissie Zorg Algemeen. Uw klacht wordt dan een geschil. Een onpartijdige, deskundige commissie beoordeelt uw geschil en u ontvangt een bindende uitspraak. Dat betekent dat u en wij ons aan de uitspraak moeten houden en niet in hoger beroep tegen de uitspraak kunnen gaan. Voor meer informatie hierover kijkt u op: www.degeschillencommissiezorg.nl.