Wij staan voor u klaar!
- Maandag t/m vrijdag: 8:00 - 18:00 uur
Zaterdag: 08:30 -17:00 uur - 24/7 bereikbaar voor spoedgevallen
- U kunt uw hulpmiddelen ook telefonisch bestellen
Klantenservice
Hier helpen wij u verder
Bij Medicura begrijpen we hoe belangrijk het is om goed bereikbaar te zijn. Onze enthousiaste klantenservice staat daarom voor u klaar via telefoon, e-mail en chat. Wij beantwoorden graag ál uw vragen en nemen samen de tijd om tot de beste oplossingen te komen. Ons verpleegkundige team helpt u verder als het gaat om advies over wondverzorging, decubitus of het gebruik van medische hulpmiddelen.
Hoe klanten ons ervaren
Informatiepagina's
Alles op een rijtje
Veelgestelde vragen
Vind snel antwoorden op uw vragen
Retourneren
- Kan ik mijn geleende kraamhulpmiddelenpakket per post retourneren?
Uw geleende kraampakket kunt u ook gemakkelijk en gratis per post aan ons terugsturen. U hoeft dan niet op onze chauffeur te wachten en u bespaart hiermee CO2 uitstoot, wat beter is voor het milieu. Volg hiervoor de stappen op ons retourformulier.
- Hoe komen mijn geleende hulpmiddelen weer terug?
U kunt uw geleende hulpmiddelen op drie manieren weer inleveren:
1. Inleveren in een van onze zorgwinkels.
2. Maak een retourafspraak om uw hulpmiddelen door ons bij u thuis te laten ophalen. U krijgt de avond op voorhand een tijdsindicatie per SMS.
3. U kunt uw geleende hulpmiddel per pakket post aan ons retourneren. Zorg ervoor dat u het retourformulier ingevuld in het pakket toevoegd. Het retouradres is:
Medicura B.V.
Antwoordnummer 1041
6000 VB Weert - Wat is de retourtermijn van Medicura bij koopartikelen?
Voor uw Medicura bestelling geldt een zichttermijn van 14 werkdagen vanaf het moment dat de bestelling in uw bezit is. Binnen deze termijn mag u het artikel bekijken, beoordelen en/of passen. Dit geldt niet voor hygiëne artikelen.
- Welke regels gelden er bij koopartikelen retourneren?
U kunt uw artikel(en) retourneren binnen de zichttermijn van 14 werkdagen. Wanneer we zien dat artikelen beschadigd zijn of gebruikssporen vertonen, mogen we de geretourneerde producten weigeren of de schade in rekening brengen. De artikelen moeten worden geretourneerd in de originele verpakking en met aangehechte labels. Hygiëne artikelen zijn uitgesloten van retourneren.
- Wat zijn hygiëne artikelen?
Hygiëne artikelen zijn o.a. bandages, toiletstoelen, toiletverhogers en borstkolven. Hygiëne artikelen kunnen alleen geretourneerd worden indien de verpakking ongeopend is. Wanneer we zien dat artikelen beschadigd zijn of gebruikssporen vertonen, mogen we de geretourneerde producten weigeren of de schade in rekening brengen.
- Hoe krijg ik mijn geld terug na mijn retourzending?Bij een geaccepteerde retourzending, betaalt Medicura het bedrag van het geretourneerde artikel uiterlijk binnen 14 dagen terug. Natuurlijk doen we ons uiterste best om dit zo snel mogelijk te doen. U ontvangt uw geld terug via dezelfde betaalmethode als u uw bestelling heeft geplaatst.
Producten
- Kan ik elleboogkrukken lenen of huren?
Het antwoord hierop is nee. De eenvoudige loophulpmiddelen (waar ook looprekken, wandelstokken en rollators onder vallen) worden niet vergoed door de zorgverzekeraar of de gemeente. Elleboogkrukken zijn bij ons alleen te koop en niet te huur. Elleboogkrukken zijn ruim op voorraad in onze zorgwinkels en kunnen ook online via onze webshop besteld worden.
- Zit er borg op verhuur of uitleen artikelen?
Het antwoord hierop is nee. Op geen enkel product betaalt u borg.
- Kan ik een scootmobiel huren bij Medicura?
Ja, u kunt een scootmobiel huren bij ons. U heeft heeft keuze uit twee modellen. Meer informatie vindt u op onze verhuur scootmobiel pagina.
- Kan mijn hoog-laag bed verlengd worden?
Bent u langer dan 1,80 meter lang? Dan verlengen wij uw hoog-laag bed naar 220 cm. In het bestelproces vragen wij naar uw lengte en gewicht. Op basis hiervan zetten wij een bedverlenger in. Het is daarom belangrijk dat deze gegevens naar waarheid worden ingevuld.
Bestellen
- Hoe vind ik een artikel?
Er zijn meerdere mogelijkheden om uw artikel te vinden. Zo kunt u in onze webshop klikken op de tabbladen aan de bovenzijde. Deze zijn ingedeeld in de categorieën Bewegen, Dagelijks leven, Liggen en zitten, Sanitair en hygiëne, Mobiliteit, Zwanger & kind, Gezondheid, Huren en Gratis lenen. Ook kunt u het trefwoord of de naam van uw artikel intypen in het vrije zoekvenster bovenaan elke pagina.
- Wat is het verschil tussen een hulpmiddel lenen en een hulpmiddel huren?
Bij Medicura hanteren we zowel een uitleen- als een verhuurservice voor verschillende hulpmiddelen. Hier is het verschil tussen lenen en huren:
Lenen:
- Het lenen van een hulpmiddel is kosteloos.
- U kunt een hulpmiddel lenen voor een periode van maximaal 26 weken per jaar.
- Lenen is vooral bedoeld voor mensen die een medische indicatie hebben voor het gebruik van het hulpmiddel.
- Het hulpmiddel wordt vergoed via de basisverzekering en Medicura declareert direct bij uw zorgverzekeraar.
- U kunt het geleende hulpmiddel online of telefonisch bestellen en het wordt gratis bij u thuisbezorgd. Ook het ophalen van het hulpmiddel na de uitleenperiode is gratis.
Huren:
- Het huren van een hulpmiddel kan tegen een wekelijks of dagelijks tarief, afhankelijk van het type hulpmiddel.
- Huren is handig als u tijdelijk een hulpmiddel nodig heeft, bijvoorbeeld tijdens revalidatie of voor een specifieke gebeurtenis.
- U kunt een hulpmiddel huren, zelfs als u geen medische indicatie heeft.
- Het gehuurde hulpmiddel kunt u gratis ophalen in een van onze thuiszorgwinkels of laten bezorgen tegen een vergoeding. Het retourneren van het gehuurde hulpmiddel is ook gratis.
Het is belangrijk om te weten dat de beschikbaarheid van hulpmiddelen voor lenen of huren kan variëren. Niet alle hulpmiddelen zijn beschikbaar voor zowel lenen als huren. Op onze website kunt u het assortiment bekijken en zien welke hulpmiddelen beschikbaar zijn voor lenen en/of huren.
Als u specifieke vragen heeft over het lenen of huren van een hulpmiddel, dan kunt u contact op te nemen met onze klantenservice. Zij kunnen u voorzien van meer gedetailleerde informatie en u helpen bij het maken van de juiste keuze.
- Kan ik artikelen lenen bij Medicura?
Ja, dat is mogelijk. Iedere zorgverzekeraar heeft medische hulpmiddelen geselecteerd die u kosteloos kunt lenen. Deze leen hulpmiddelen kunt u maximaal 26 weken gratis lenen. Dit geeft u voldoende tijd om te herstellen en te revalideren. Het lenen van een rolstoel is kosteloos en u kunt dit eenvoudig regelen via onze website of door contact op te nemen met onze klantenservice.
Onze bezorgservice zorgt ervoor dat de rolstoel bij u wordt afgeleverd op een door u gewenst adres. Na de uitleenperiode kunt u de rolstoel ook weer kosteloos laten ophalen door onze bezorgers.
Het is belangrijk om te weten dat u moet voldoen aan de vereiste indicatiestelling voor het lenen van een rolstoel. Dit betekent dat u een medische reden moet hebben om een rolstoel te gebruiken. Hiervoor hoeft u geen lid te zijn bij Medicura.
Als u specifieke vragen heeft over het lenen van een rolstoel of als u advies op maat nodig heeft, kunt u contact op te nemen met onze klantenservice. Zij staan klaar om u verder te helpen!
- Kan ik artikelen huren bij Medicura, en hoe lang?
Ja, dat is mogelijk. Medicura heeft een uitgebreid huur assortiment met zorghulpmiddelen. U kunt zo lang huren als u wilt, de facturering vindt dan iedere 4 weken plaats. Let hierbij op dat het (over)kopen van het huurproduct op een gegeven moment financieel aantrekkelijker wordt. Het huren van hulpmiddelen kan handig zijn als u tijdelijk hulpmiddelen nodig heeft, bijvoorbeeld tijdens een revalidatieperiode of voor een specifieke gebeurtenis.
Bij het huren van hulpmiddelen gelden er verschillende tarieven. Sommige hulpmiddelen worden verhuurd tegen een wekelijks tarief, terwijl andere hulpmiddelen tegen een dagtarief worden verhuurd. De exacte huurprijs is afhankelijk van het type hulpmiddel dat u kiest.
Bij Medicura kunt u het gehuurde hulpmiddel gratis ophalen in een van onze thuiszorgwinkels of laten bezorgen tegen een vergoeding. Het retourneren van het gehuurde hulpmiddel is ook gratis.
Het is belangrijk om te weten dat het huren van hulpmiddelen mogelijk is, zelfs als u niet voldoet aan een uitleenindicatie. Dit betekent dat u ook hulpmiddelen kunt huren als u geen medische reden heeft om ze te gebruiken.
Als u specifieke vragen heeft over het huren van hulpmiddelen of als u advies op maat nodig heeft, kunt u contact op te nemen met onze klantenservice. Zij kunnen u alle benodigde informatie verstrekken en u helpen bij het kiezen van het juiste hulpmiddel voor uw situatie.
- Heb ik een verwijsbrief nodig?
U heeft over het algemeen geen verwijsbrief nodig voor het lenen van hulpmiddelen. Voor aangepaste hulpmiddelen of voor het omzetten naar langdurige bruikleen kan een verwijsbrief soms wel noodzakelijk zijn. Wij informeren u dan hierover.
- Kan ik mijn bestelling annuleren?
Het is mogelijk om een bestelling te annuleren. Dit kan alleen wanneer de bestelling nog niet verzonden is. Als uw bestelling al verzonden is, kunt u de bestelling niet meer annuleren. U kunt wel na ontvangst van de bestelling de artikelen conform onze voorwaarden retour sturen.
Levering
- Wat is de levertijd van artikelen?
Verkoopartikelen
Mits vóór 17.00 uur besteld, worden verkoop producten (welke voorradig zijn) nog op dezelfde dag verzonden. Op zaterdag en zondag worden geen pakketten verzonden. Voor verkoop producten die wij niet op voorraad hebben hanteren wij een levertijd van 5 tot 10 werkdagen. Deze producten worden namelijk speciaal voor u besteld.
Uitleen en verhuurartikelen
De levertijd van een uitleen of verhuur hulpmiddel dat voorradig is bedraagt ongeveer 1 werkdag. Dit is vanaf het moment dat wij uw betaling hebben ontvangen. Voor hulpmiddelen die wij niet op voorraad hebben hanteren wij een levertijd van 1 tot 4 werkdagen.
- Hoe laat ontvang ik de SMS met tijdsindicatie?
De avond voordat uw levering of retour ingepland staat, ontvangt u na 18.00 uur een SMS op uw mobiele telefoon. Hierin staat een tijdsblok van 2 uur waarbinnen u onze chauffeur de volgende dag kunt verwachten.
- Ik heb geen SMS ontvangen met levertijd, wat nu?
Heeft u geen SMS ontvangen? Kijk dan in uw e-mail inbox of u geen e-mail ontvangen heeft. Controleer ook uw ongewenste mailbox. Ook hier niks van ons ontvangen? Neem dan de volgende dag vanaf 08.00 uur contact op met onze klantenservice op. Wij zoeken het dan voor u op.
- Ik heb vandaag nog een hulpmiddel nodig, kan dat?
Kijkt u allereerst op onze spoedpagina en lees hier de spelregels omtrent spoedleveringen. Hier worden de mogelijkheden uitgelegd.
- Kan ik mijn bestelling laten bezorgen op een ander adres dan mijn eigen?
Ja, dit is mogelijk. Wanneer u een bestelling plaatst, kunt u een afleveradres opgeven. Dit mag een ander adres zijn dan uw eigen woonadres.
- Levert Medicura ook buiten Nederland en België?
In sommige gevallen wel. Neem contact op onze klantenservice via e-mail of telefoon, dan kijken we samen met u naar de mogelijkheden.
Betalen
- Hoe kan ik mijn bestelling betalen?
U kunt uw bestelling betalen via iDEAL, Bancontact, Paypal, credicard (Visa en Mastercard) betalen.
- Heeft mijn betaling invloed op de orderverwerking?
Uw order wordt verwerkt nadat wij uw betaling hebben ontvangen.
- Is iDEAL een veilige betaalmethode?
Betalen met iDEAL is erg veilig. iDEAL is de meest gebruikte betaalmethode in Nederland. Deze betaalmethode is mogelijk voor iedereen met een Nederlandse bankpas. U kunt direct tijdens het bestelproces betalen via het online betaalsysteem van uw eigen bank.
Garantie en Service
- Zit er garantie op mijn artikelen?
Ja, u heeft garantie op bestelde artikelen. De garantieperiode en de voorwaarden zijn afhankelijk per artikel maar voor alle koop producten geldt: Minimaal 2 jaar garantie. Bewaar uw factuur goed. Wilt u aanspraak maken op garantie, neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice.
- Wat zijn de voorwaarden om een beroep te kunnen doen op garantie?
Een geldig aankoopbewijs is noodzakelijk om beroep te kunnen doen op garantie.
Verzendkosten
- Wat zijn de verzendkosten voor uitleen producten?
De bezorging van hulpmiddelen die u gratis mag lenen, is voor u volledig kosteloos. Dit is contractueel afgesproken met alle Nederlandse zorgverzekeraars.
- Wat zijn de verzendkosten voor verhuur producten?
Voor het laten bezorgen en ophalen van hulpmiddelen die u bij ons huurt, rekenen wij eenmalige transportkosten van €71,60. In combinatie met een uitleen product worden producten kosteloos verzonden.
- Wat zijn de verzendkosten voor verkoop producten?Bestelde koop artikelen versturen wij per post. Bij een bestelling van meer dan €30,- is de verzending gratis. Bij een bestelling onder €30,- betaalt u €6,50,- verzendkosten.
- Wat zijn de verzendkosten voor verkoop producten naar het buitenland? Bij een bestelling van meer dan €30,- is de verzending dus gratis. Dit is ook het geval als uw bestelling naar België verzonden wordt. Bij een bestelling onder €30,- betaalt u ook in Belgïe €6,50,- verzendkosten. Is uw verzendadres gelegen in een ander land? Dan worden de verzendkosten aangepast, afhankelijk van het benodigde frankeertegoed.
Opmerkingen
- Hoe kan ik een opmerking indienen?We doen enorm ons best om ervoor te zorgen dat u tevreden bent met uw gehele Medicura ervaring. Voldoet een artikel onverhoopt toch niet aan uw verwachtingen, is er iets misgegaan met de bezorging of heeft u een opmerking? We helpen u graag en staan altijd voor u klaar om het probleem zo snel mogelijk op te lossen! Indien u een opmerking wilt indienen, dan kunt u het beste ons opmerkingenformulier invullen. U krijgt van ons uiterlijk binnen een week een inhoudelijke reactie.